Prijatelj

Autor: fra Draženko Tomić

            Ponedjeljak, 25. ožujka 2010.

 

Riječ prijatelj svakodnevno je uključena u komunikaciju ljudi. Utemeljena je na etici, na sustavu duhovnih vrijednosti, a proizlazi iz dara ljubavi kojeg je Bog dao čovjeku. Budući da ima korijen u povijesti čovjeka vrijedno je osvrnuti se na iskustvo odnosna među prijateljima.

Biblijski Sirah kaže: "Vjeran prijatelj pouzdana je zaštita i tko ga je stekao našao je blago. Pravom prijatelju nema cijene, niti se može izmjeriti njegova vrijednost." Međutim, Sirah je iskusio i opreku prijateljstvu: "Ako želiš imati prijatelja, steci ga kušnjom i nemoj se u nj pouzdati, jer netko je prijatelj kada to njemu odgovara i taj ne ostaje vjeran u dane nevolje. Neki će se prijatelj prometnuti u neprijatelja i tvoju sramotu iznijeti na vidjelo. Gdje koji prijatelj je opet za stolom, ali ga nema u času nevolje. Stigne li te zlo okrenut će se protiv tebe, bježati od tvoga pogleda. Odvoji se od svojih neprijatelja i čuvaj se prijatelja." Slično i u Ivanom evanđelju nailazimo na najžalosnije riječi izrečene na posljednjoj večeri: "Evo dolazi čas i već je došao, raspršit ćete se svaki na svoju stranu i mene ostaviti sama."

Kako je Isus mogao iskusiti iznevjeru svojih prijatelja. Zašto su to učinili onom koji je tako dobar? Možda zato što on mora trpjeti kako bismo znali da je Bog preuzeo na sebe ljudsku bol i patnju, kako bi ukazao na izlazak iz tame i ropstva egoizma, kako bi nam postao putokaz u napuštenim i bolnim stanjima, kaže Benedikt Gethel.

Iako je naša svakodnevna pozornost usmjerena prema politici, gospodarstvu, medijima, nametnim tema najšireg spektra, čovjek ipak mora ostati sebi i drugom prijatelj. Za prijateljstvo je potrebno unutrašnje usmjerenje, suglasnost prijatelja povezanih u ljubavi. Profesorica Kovačević kaže: "Treba uklanjati blokade sebičnosti koje osporavaju barijere među prijateljima. To zahtijeva povećanu svijest dobrog prosuđivanja i druge odlike koje posjeduje samo jak i dobar duh." "Stoga", zaključuje ona, "slijedimo pouke kršćanske pedagogije: ljubi prijatelja kao samog sebe, jer je prijatelj pravi melem u bolesti suvremenog društva rastočenog hegemonijom koristoljublja, amoralnosti i sekularizacije."